Monday, April 27, 2009

Wettan har alltid funnits!




Det har alltid funnits personer som Wettan, motsträviga jävlar som inte vill följa med utvecklingen. Och den konsten som görs idag kommer kanske inte uppfattas som speciellt provocerande i morgon. Bokframsidan och texten är från 1950 och den är skriven för att hjälpa människor att förstå den konst som då var provocerande.




Ja vad säger man: "Tacka vet jag den gamla hederliga konsten, det "samtida" är bara "konstigt".




Tyckte bara det var lite roligt att visa att den här frågan om konst och dess provocerande har funnits med ett tag! Kanske är det den provokativa konsten som driver konsten framåt?


5 comments:

Anonymous said...

Tja. på 1800-talet kastades vissa impressionister ut från "salongerna" det är snarare konstnärer som vill bilda en klass för sig själva. Är så trött på all personfixering kring konst och konstbergeppet. Räcker det inte med att gör bra bilder (eller dåliga) som tilltalar ngn. I vår lilla håla i världen sitter folk på sina breda bakar och "är med i KRO"som om bilderna eller uttrycken skulle bli bättre av detrta. Ochg alla projekt de är med i som inte leder någonstans. Låt fiolk hålla på och skippa snobbismen. Coola serier du gjort.

Anette Eriksson said...

Man tackar för kommentar om konsten och serien!

Johan Leion said...

Oj, freakad psykedelisk upplevelse nu! Såg precis att de två författarna heter Lennart SETH och Åke MEYERSon... Jag och min granne Anton kollade precis på Saturday Night Live där en av komikerna och huvudförfattarna heter just SETH MEYERS.

Helt utflippat!

Anonymous said...

Ett enkelt recept på framgångsrik samtidskonst...

Samtidskonst handlar väl om att göra något annorlunda hela tiden. Att göra det som ingen annan gjort tidigare. Ofta "råkar" det väl bli så att det provocerande är det nya. Har man idétorka då skulle jag rekomendera följande recept...

Ingredienser och recept:

1.Ta ett äckligt eller billigt material.
2.Till detta behöver du ett nytt lagom oväntat sammanhang.
3.Tänk "vad skulle någon bli lite lagom provocerad av om jag gjorde?"
4.Och vips du har något unikt och annorlunda!

Vera said...

Jag tycker ofta att det är så att man faktiskt inte ser så mycket nytt i samtidskonsten. Det är mycket ready-mades, saker som man plockar ihop och sedan ger en titel som ska få betraktarens små hjärnceller att börja snurra. Men det är sällan jag får en aha-upplevelser av detta. Sedan tycker jag att konsten borde inrikta sig mer på att vara underfundig snarare än provocerande. Att det faktiskt ska ha ett syfte/innehåll som är värt att tänka till om.