Sunday, April 19, 2009

fortsättning på VM


Hemliga källor säger att det finns de som inte vågar kommentera, för att man inte kan något om konst eller liknande. Men här är det inte fråga om vad man kan utan vad man tycker, och man kan ta mig satan tycka vad som helst på den här bloggen. Man kan skrika ut sin ilska över att man inte fattar vad konsten av idag går ut på. Man kan irriterat påpeka att allt är nonsens och konstnärer är samhälletsparasiter...
Så tyck till!
För att återgå lite till det vi avslutade första veckan med så skulle jag vilja ställa en liten följdfråga till det här med konstnärer och vem som får kalla sig för konstnär!
Vad krävs det för att en konstnär ska vara trovärdig?
Är det kanske så att ju högre priser en konstnär kan sälja sina verk för desto högre trovärdighet som konstnär, vilket i sin tur leder till att allt han/hon rör vid (ställer ut) blir guld?

1 comment:

Johan Leion said...

Jag själv har nog aldrig sett mig själv som en konstnär. Många vänner och folk runt om mig brukar kalla mig det ibland men jag har aldrig känt mig så. Fast det senaste halvåret där jag ibland svävat ut lite med mina dagliga självporträtt så har jag känt mig lite grann som en konstnär. Jag har fått sug efter att göra fler och större saker.

Det är väl alltid nånting.

Fast jag ser mig nog fortfarande mest som en illustratör.