Friday, April 24, 2009

Konst på väggen!



Det som beskrivs på Wettan idag var faktiskt bland det sötaste och roligaste jag har sett. Två små vithåriga damer som visade mig en så uppfriskande humor. Jag trodde faktiskt att jag skulle kissa på mig av skratt.
Är det möjligtvis så att man gärna vill se konst som kan finnas i det egna vardagsrummet, annat är inte intressant eller bara för jobbigt att ta till sig. Kanske är det så att det traditionella måleriet och skulpturen kommer att vinna i det långa loppet. Eller kommer vi sittar med videokonst på väggarna om 40år? Den traditionella konsten är om inte annat mer dekorativ, eller?
Och hur länge kommer vi att orka med den här social kritiska konsten, som hela tiden ska undersöka, utforska och synliggöra. Börjar det inte bli lite tröttsamt? Är det inte bättre att journalisterna tar hand om det där?
Det var ju tänkt att jag skulle hålla igång den här bloggen i två veckor men jag kommer forsätta ett tag till... Kanske inte lika intensivt!

2 comments:

Johan Leion said...

Jag tycker du ska fortsätta... Jag tycker om att läsa om Wettans Äventyr och dina tankar.

Jag tycker vi borde ta en fika en dag, du, jag och Jennie. Jag träffar er alldeles för sällan!

Johan Leion said...

Det traditionella måleriet är ju nästan alltid mer lätttillgängligt än den socialkritiska konsten, så det är väl inte konstigt om det finns mer sånt på folks väggar än video-installationer när en skäggig tysk går omkring på en scen och smetar in sig i mat och dissekerar kramdjur.