Wednesday, April 22, 2009

Tillgänglighet! Bitterfittan Wettan!


Är ni trötta på det här svamlet? Har jag och Wettan styrt skeppet åt fel håll? Har ni ett liv? Jag tror att det senare alternativet är det mest troliga och förståliga...
Kanske är det så att Wettan och jag bara upprepar oss och inte kommer med något nytt... Men håll i er, nej förresten gör inte det, jag kommer inte att slå er med häpnad direkt i dag heller...

Jag vet inte om detta kommer bli sista frågan jag ställer eller om jag kommer mala på ett tag till. Men en sak som kanske är ganska tydlig vad det gäller Wettan och i förlängningen även mig så upplever "vi" konsten och konstvärlden som otillgänglig på många sätt. Kanske är det skador från för många möten med kultureliten och deras jävla språk eller kanske beror det på att jag aldrig riktigt blivit tillräckligt intresserad, sitter hellre själv och tecknar än att läsa artiklar eller gå på konstmuseet. Kanske beror det på att jag bor i Kalmar och det lilla utbudet en småstad står för. Eller är det så att jag som kanske många andra känner en viss olust till institutionerna, konstmuseum/hallarna/gallerierna och dess revirpissande invånare!


Men om man nu ska ta och tänka lite positivt så undrar jag vad som skulle krävas av den så kallade konstvärlden för att skapa ett mer allmänt intresse för konsten? Hur ska man göra för att konsten ska bli mer tillgänglig?

3 comments:

Vera said...

Hej Nettan! Jag kommer lite sent in som vanligt! Men jag kan hålla med dig om att man kan vara lite rädd för institutionerna och personer som finns i dessa sammanhang. Det känns inte som att man passar in eftersom man inte kan så mycket. Jag vet inte riktigt hur man kan förändra det där. Sen undrar jag om man verkligen måste locka till sig allmänheten, man kanske bara får inse att en del faktiskt föredrar att gå på fotboll, bio eller krogen istället för att gå och kolla senaste utställningen på konstmuseet.

Johan Leion said...

hmmm... Jag vet inte hur man gör det mer lätttillgängligt.

Blondie said...

Jag tycker att konst är tillgänglig för den som vill ha. Jag håller med Vera att det man är intresserad av gör man och alla är inte intresserade av konst.