Tuesday, April 21, 2009

Jag är trött.... (Vinnare i vm i provokation avslöjas!)


Vet ni att jag är helt slut... Det känns som jag tappat suget lite och glömt vart jag är på väg med den här studien i samtidskonst/konst och folks tankar kring den...


Vi ha ju tagit upp själva konsten och konstnären. I era kommentarer har ni även kommenterat konstvärlden till viss del. Vad finns kvar?
Snälla hjälp mig!

Just idag känns det som att alla hjärnceller har åkt på semester och kvar finns bara en lite grön ärta som vill krypa in under en madrass och irritera en prinsessa eller två bara genom att va...


Wettan håller dock igång lite och imorgon kommer hon försöka göra ett konstverk...

5 comments:

Anonymous said...

Det ska bli intressant att se vad Wettan hittar på i konstväg, hittills har hon ju bara spytt galla över konsten...

Johan Leion said...

hmmm inte har väl den kissande spanjorskan börjad bajsa offentligt också? vad vill hon visa med det i såna fall?

Att hon stod upp och kissade var ju tydligen ett statement mot patriakatet. Genom att göra en sån sak som att urinera ståendes vilket vanligtvis bara män gör, så ville hon ta plats i den manliga sfären.

Är jag mer feministisk bara för att jag brukar sitta ner när jag är på toa?

Och vad fan har det med lika rättigheter att göra egentligen? Vad ska det säga om att fler män sitter i styrelser och har beslutsfattande personer. Inte ett jota anser jag!
Hon dricker vatten, ställer sig på en scen och kissar.

Jag har en kompis som kan stoppa in hela sin hand i sin mun. Kan inte det lika gärna vara ett statement om gud vet vad.

Och jag förstår inte varför hon reser runt och gör det flera gånger. Och folk kommer och tittar! Jag kan väl acceptera konceptet bakom (även om jag tycker det är vagt). Men vad är meningen med att upprepa exakt samma grej på olika ställen om nu konsten ligger i själva konceptet.

Gör det en gång, fota eller filma det, sen lämna det.

Johan Leion said...

Jag har nu spenderat en halvtimme med att diskutera med min älskade Petra och vill bara göra ett litet tillägg på mitt förra inlägg (rim!) om den kissande spanjorskan.

Naturligtvis förstår jag att konstverkets effekt blir mycket större om hon faktiskt reser runt och kissar på olika ställen, och att hon därmed kan skapa mer debatt. Och efter att de vanliga "är det här verkligen konst"-vändorna har gått så kanske debatten till och med glider in på de feministiska tankar som hon menar på att hennes verk symboliserar.

Hon hade väl kanske inte fått samma genomslagskraft om hon bara skapat en bild eller film.

Jag tycker ju dock fortfarande att kopplingen mellan lika rättigheter och att hon står upp och kissar på en scen är alldeles för vag.

Anette Eriksson said...

Hej Johan!

Jag tog mig en liten konstnärlig frihet med det där med bajset! Vad jag vet så har hon inte sysslat med något sånt. Tack för kommentarerna.
Vilken jävla otur Norma, tekniken och du verkar inte vara kompisar just nu!

Jag håller med dig lite Johan om att innehåller i verket kan glömmas bort på grund av provokationen, att det endast fokuseras på den och syftet med verket glöms bort. Kanske är det ett tecken på att verket inte är så lyckat..

Blondie said...

Jag är väl trög. Men vad är det för konst i att kissa offentligt? Något måste det väl vara eftersom folk diskuterar det, men jag tycker det är helt ointressant.